Thursday, September 3, 2009

Amal kecil tapi Berterusan..!!

Salam Mubarak to all ma brothers n sisters. So dalam bulan yang penuh keberkatan ini marilah kita berpesan-pesan n saling ingat-mengingati sesama kita. Bagaimana amal antum bulan ni?.. tepuk dada tanya imanlah kan…

Talking about amal ana nak kongsi satu kisah utk sama kita ambil iktibar.. this story is about an old woman yang berkulit hitam dan dia juga seorang yang miskin. Dia dipanggil dengan gelaran Ummu Mihjan but dalam hadith tidak menyebut namanya dan hanya menyatakan dia tinggal di Madinah.

So anyway, perempuan tersebut rasa dia ada tanggungjawab terhadap islam dan masyarakat sekitar. But apa kan daya dia cuma seorang yang miskin. If we were to be put in her situation what would we do? Hmm… Tapi tidak si Ummu Mihjan nih. Dia tidak putus harapan dan mengamalkan husnuzon thinking or positive thinking. Seperti kita tahu Masjid bukan sahaja pusat ibadah malah pusat pentadbiran dan juga pusat social pada ketika itu. So this women decided untuk menjadi tukang sapu masjid nabi. Dia dengan sukarela datang ke masjid untuk menjadi tukang cleaner dan istiqamah dengan amalnya itu. Kerjanya juga turut mendapat perhatian Rasulullah.

One day, si Ummu Mihjan ni meninggal. So sahabat membawa jenazahnya kepada Rasulullah, tapi ketika itu Rasulullah sedang tidur. So sahabat-sahabat ni terus berpakat untuk menyolat dan mengebumikan jenazah tersebut. Satu hari Rasulullah perasan ketidak hadiran perempuan tersebut. Lalu baginda bertanya kepada sahabat di mana perempuan tersebut para sahabat pun menjawab perempuan itu sudah meninggal. Lalu Rasulullah berkata: “ Mengapa tidak kalian beritahu kepadaku?” Para sahabat bersangka siapalah perempuan itu (tukang cleaner nak katakan). Maka Rasulullah suruh tunjukkan kepada kubur tersebut lalu baginda melaksanakan solat ghaib untuk mendapatkan keberkatan Allah kepada perempuan tersebut. Kisah ini berdasarkan riwayat Muslim dan Bukhari. Kita dapat lihat dengan amalnya yang kecil itu beliau dimuliakan Allah dan Rasul-Nya.

Jadi marilah kita sama-sama ambil iktibar daripada kisah ini. No matter what status you are in whether you have a bachelor, master, PHD dan tak kisah kita seorang ustaz, pak imam or whatever status sekali pun still mesti ada amal yang mampu kita lakukan. Contoh amal yang ana rasa kita mampu lakukan adalah seperti zikir, baca ayat2 al-Quran, menolong orang yang susah dan sebagaainya. Ruang untuk beramal soleh ini tidak sempit, we just have to open up our mind to all the possibilities to see it.

So, how to start? Firstly, kita kene cari amal yang kita rasa sesuai dengan our current level. Biarlah amal tu kecil sekalipun tapi kita cuba untuk consistent dalam melakukannya. Mungkin pada awalnya kita agak susah dan mungkin juga kita masih tidak ikhlas tapi seperti simpulan bahasa yang kita sering dengar ‘ alah bisa tegar biasa’, lama-lama kita akan terbiasa juga. Akhirnya keikhlasan itu akan timbul dan kita dapat terus istiqamah dengan amal tersebut. Biarlah bertahap dalam ibadah dan jangan terus jump into extream. Seperti kita biasa dengar amal kecil yang berterusan lebih baik daripada amal besar yang terputus-putus.

Jadi sempena masih lagi ada kesempatan di bulan Ramadhan ini marilah kita berkejar-kejaran untuk melakukan amal ibadah. Semoga amalan-amalan kita tersebut dapat terus dibawa sepanjang hayat. We will never know when we will go, semoga dengan amalan kecil kita itu Allah s.w.t akan meredhakan kita untuk menjejak kaki ke dalam syurga-Nya. Wallahua'lam. So sekian saja rit now wasalam. !! (^ _^)

No comments:

Post a Comment